Monica: Contextul în care ne-am întâlnit este că am început săptămâna asta Școala de Legi Universale și te-ai hotărât că vrei să înveți Legile Universale și să lucrezi cu ele.
După prima sesiune, când ați învățat identificarea valorilor, ai avut conversații cu părinți despre identificarea valorilor, și subiectul hot care ne-a inspirat să facem spark-ul ăsta a fost despre…
Elena: Am primit aceeași întrebare de două ori, care a fost: Cum pot să-mi fac copilul să înțeleagă dezvoltarea personală sau cum pot să-mi fac copilul să înceapă să facă dezvoltare personală?
Monica: Tu fiind în contextul acela un exemplu de persoană care face dezvoltare personală și la 20 de ani ai interes în zona asta. Și dacă ar fi să sfătuiești părinți legat de, cum poți să susții copiii să facă dezvoltare personală, care ar fi câteva sfaturi practice pe care le-ai da?
Elena: Nu forța.
Monica: De ce?
Elena: Pentru că cu cât mai mult forțezi, cu atât mai mult îți împingi copilul mai departe.
Monica: Cum e la chestia aia: să nu cumva să fumezi, să nu cumva să faci sex, cu cât mai mult zici să nu cumva cu atât mai mult copilul e interesat.
Elena: Crește curiozitatea.
Monica: Către lucrul acela.
Elena: Către lucrul pe care nu vrei să-l facă.
Monica: Și opusul e fă asta, fă asta, fă asta și copilul o să reacționeze…
Elena: Opus
Monica: Nu vreau. Lasă-mă! Lasă-mă cu prostiile tale. Astea-s chestii de bătrâni. Las că știu eu mai bine … și așa mai departe. Mai știi ce Lege e asta?
Elena: Escalării Eristice? Wow. E cel mai ciudat nume.
Monica: Asta-i Legea Escalării Eristice.
Primul sfat este să nu forțezi copilul să facă dezvoltare personală.
OK, deci asta e ce să nu faci.
Ce poți să faci ca adult, să îl cointeresezi pe copilul tău?
Elena: Copilul tot timpul o să te vadă pe tine ca un role model, ca un model. Așa că dacă tu, ca părinte, continui cu dezvoltarea personală și lucrezi la tine, copilul în primul rând o să vadă că lucrezi la tine, în al doilea rând, o să simtă că lucrezi la tine prin schimbarea ta de energie, de la cum reacționezi la anumite subiecte, mai taci poate.
Monica: La cum progresezi financiar, relațional, inclusiv la cum începi să iei decizii diferit față de copilul tău.
Deci al doilea lucru este să continui să faci dezvoltare personală.
1. Nu forța.
2. Continui să faci dezvoltare personală pentru că copilul vede schimbările la tine și dacă vede că perseverezi cu asta fără să vrei îl influențezi, fără să vrea îl influențezi.
Elena: Și ar mai fi încă un lucru aici. Dacă te vede că faci dezvoltare personală și că lucrezi la tine, în momentul în care copilul va avea o problemă, o să vină la tine pentru că știe că ai cumva rețeta pentru problema lor. Sau le poți oferi un fel de suport.
Monica: OK. Și aici ai o poveste în care putem să includem și povestea ta personală.
Elena: Da.
Monica: Când vine copilul la tine pentru soluție?
Speaker 3: Când e cel mai nasol. Atunci vine, când e cel mai dureros și cel mai nasol.
Monica: Când a epuizat celelalte. Când prietenii nu mai ajută…
Elena: Nu mai sunt destul. Primești răspunsuri că îți imaginezi chestii și că nu-i așa cum crezi tu. După aia, ce rău e tot ce se întâmplă. După aia, OK, le-am primit pe amândouă, pe care parte mă duc?
Monica: Asta a fost experiența ta.
Elena: Asta a fost experiența mea. Adică mi se spunea că eu am dreptate și mi se spunea că cealaltă persoană din situație avea dreptate și nu mai știam pe unde să mă duc, și cum să mă gândesc și cum să abordez situația. Așa că inițial am venit la tine ca să îmi spui de cineva care mă poate ajuta, care să nu fie… tu.
Monica: și nici apropiat că nu vroiai să…
Elena: și nici apropiat, exact.
Monica: Da. Nu vroiai să lucrezi…
Elena: Nici de la tine nu voiam, de la tine din firmă.
Monica: Da, exact. I know!
Elena: Și așa am început eu să lucrez în Noiembrie, anul trecut.
Monica: Și trebuie să specificăm aici, pentru că…
Elena: Pentru că a durut. A durut și nu numai asta, că deja a început să dea în probleme de sănătate și simțeam că nu era ok. Mi se și spunea că nu era ok. Erau îngrijorați oamenii și mă gândeam că da, eu nu pot să mă duc cu problema pe care o am, pentru că e o problemă atâta de irelevantă și atât de mică încât îi absurd dacă mă duc și cer ajutor pentru chestia asta.
Da, dar tot am ajuns la tine.
Monica: OK, deci a fost ceva ce a fost dureros, ce te-a determinat să faci un pas. Nu ai vrut să lucrezi cu mine pentru că nu voiai să știu eu detalii, poate, sau…
Elena: Detaliile erau ok, doar că îmi era un picuț frică că o să fie dinamică de mamă-fiică. Și nu voiam asta. Voiam cineva care chiar să mă ajute, știi? Și să nu vină din ”vai mi-e milă de tine!” sau ”Mă simt prost pentru tine” sau ”Cum pot să-ți rezolv problema?”
Monica: Și ai lucrat cu tine. Te-a sustinut. A fost o transformare pentru tine. Ai făcut niște pași și până la urmă, cum ai ajuns totuși să zici ”Hai să lucrăm și noi împreună!” Ce te-a determinat? Că te-a ajutat ce ai lucrat atunci.
Elena: Da. Simțeam că am nevoie de ceva un picuț mai concret, de un ajutor un picuț mai concret.
Monica: La ce te referi aici? Te referi la sfaturi practice, la trucuri sau la ce înseamnă ajutorul acesta mai concret? Pentru că pentru tine să înțelegi lucrurile a făcut diferența, dacă nu mă înșel. După ce am început să lucrăm împreună.
Elena: Mi-a plăcut foarte mult abordarea, abordarea ta, și cumva foarte hands on.
Și un lucru care mi-a plăcut e că nu trebuia doar eu să vorbesc, adică chiar simțeam schimbări după fiecare sesiune.
Și am simțit că e muncă și că e muncă concretă, așa îmi vine să spun, că pur și simplu este de lucru, faci lucrul acela în sesiune, poate mai faci și după, dar e făcut. Adică nu simți doar că ai povestit despre problema ta și atât.
Monica: Deci ai lucrat la tine pentru a-ți rezolva problema, și pe urmă… asta a fost legat de set-up-ul tău interior de a decide înspre ce mergi, cum mergi, lucruri care te deranjau și te dureau și voiai să poți să…
Elena: Aici a fost foarte mult și de cum mă afectează lucrurile din jurul meu și cum le las să mă afecteze. Au fost foarte, foarte mult pe mentalitate, de cum las lucrurile să mă deranjeze și să mă afecteze.
Monica: OK. Și pe urmă am fost legat de învățare. Ții minte când am lucrat pe partea de învățare și care cred că a făcut diferența. Tu să spui aici.
Elena: Înainte de examene, examenele au fost în Mai și noi am vorbit prin Aprilie, când era perioada de învățat. Adică tocmai terminasem orele, știam că trebuie să învăț.
Ți-am scris… Aici mi-a fost un picuț frică pentru că știu cum ești cu învățatul, cu învățatul meu. Și ți-am spus că ”Mama, putem să lucrăm pe procrastinare?” Că acesta îmi era stresul.
Pur și simplu mă trezeam dimineața și nu voiam să mă apuc să învăț. Tot găseam alte lucruri de făcut, numai să nu învăț. Și da, asta a fost partea pe învățare.
Monica: Și a făcut conectare de valori.
Elena: Și am făcut conectare de valori, care mi s-a părut atât de interesantă. Deci chestia aia mi se pare atât de interesantă. Abia aștept să ajungem la ea. Ajungem la ea în Scoala de Legi?
Monica: Nu știu. Dacă meritați, dacă învățați bine.
Elena: OK. E în orar?
Monica: Deci partea asta te-a susținut să pui ordine și lucrurile care simțeai că nu sunt neapărat aliniate cu tine pentru examene, să poți să le faci și să ai și rezultate. Că ai și avut rezultate foarte bune pe urmă la școală cu ele.
Elena: Asta e o chestie, e păcat că începutul e din durere, dar după este fain, că știi cumva la cine să apelezi sau cum să abordezi situațiile care nu-s de durere, dar sunt doar enervante, și știi că-s de mentalitate și de cum îți funcționează mintea.
Monica: Super fain. Ok. Crezi că un adolescent poate fi convins să se deschidă la dezvoltare personală sau trebuie lăsat să se coacă până îl doare suficient de mult?
Elena: Trebuie lăsat să se coacă sau trebuie să vină de la o persoană la care they look up to.
Monica: Pe care o respectă, dar nu e mama sau tata.
Elena: Îți respecți și părinții, dar o persoană pe care să o aibă pe un piedestal.Asta e ideea. Că dacă îl vezi pe Elon Musk și ești obsedat de Elon Musk și auzi că face dezvoltare personală, te gândești că ”Mai, cum pot să mă bag și eu aici.
Monica: Vii la mine, pe lista de așteptare.
Elena: Deci trebuie să lucreze oamenii cu tine, ăștia care îl au pe Elon Musk pe piedestal să fie și ei pe lista de așteptare.
Monica: Nu, e ok să meargă la el.
Deci practic dacă vine o recomandare de la cineva, pe cine prețuiesc, atunci sunt mai deschiși către dezvoltare personală.
Super! Acuma ăsta este un subiect de la care am pornit, de la cum poți să îl faci pe copilul tău să fie interesat de dezvoltare personală și ai spus inclusiv de comunicarea în valorile lui. Nu știu dacă acuma asta sau cât am povestit despre asta înainte. Ai zis acuma de cum să vorbești în valorile lui despre dezvoltare personală?
Elena: NU, nu cred că am menționat asta acum. Dar cum a funcționat la noi, asta cu introducerea mea la dezvoltarea personală, când aveam… Cât? 12-13 ani?
A fost că eu eram atât de obsedată să mă duc în Londra și cred că încă stăteam în România sau în Spania… evident că în România sau în Spania, că dacă stăteam în Londra, eram și eu acolo.
Dar ai mers la Tony Robbins. După aia ai vrut să mă duci și pe mine la Tony Robbins. Ai făcut Tony Robbins de două ori, nu?
Monica: N-am făcut noi de două ori? O dată am făcut?
Elena: Eu am făcut o singură dată.
Deci m-ai dus la Tony Robbins, pentru că eu voiam să văd Londra. Și atunci mi-ai zis ok, putem să mergem în Londra împreună, dar hai, hai și tu la curs. Și mă gândeam că 4 zile… 4 zile nu e chiar așa de rău. Păi hai să mergem. Mi-a fost un pic frică de mersul pe jar, dar a fost ok.
Monica: Deci asta a fost experiența. Practic a fost conectat ceva ce era important pentru mine cu ce era important pentru tine. Și nu știu dacă mai ții tu minte, dar era și fashion-ul pentru tine, și am agreat încă un buget de cumpărături acolo, și voiai să vezi cum sunt și oamenii…
Elena: Da, erau o mulțime de magazine din State, care se găseau în Anglia, care se găseau în Londra și aia era… Că atunci eu eram foarte mult pe YouTube cu youtuberii din State.
Monica: Deci asta a fost un episod, adică o parte pe care o închidem.
[00:13:04] Acuma o altă parte care cumva se deschide pentru tine, a fost că ai primit cerere de ”hai să vorbești cu copilul meu. Ai vrea să vorbești cu copilul meu de 20 de ani?”
Elena: Da, sau au fost părinți care au venit cu întrebarea ”Ce să fac cu adolescentul meu? Ce să fac că ni se opune foarte mult? Sau chestii din astea. Și le-am spus, din punctul meu de vedere, pentru că îmi aduc aminte bine cum era la vârsta respectivă, adică…
Monica: Acum doi ani.
Elena: Cinci ani.
Monica: Just kidding…
Elena: Și atunci a fost o perioadă, într-adevăr…
Dar da, le-am spus din punctul de vedere al unui copil, că sunt mai aproape de perioada aia de cât sunt ei…
Monica: Ce ai spus? Cum se văd lucrurile? Fii un pic mai specifică.
Elena: Se întâmplă foarte mult în capul meu și mi se pare că încerc să acopăr foarte multe deodată.
Le-am spus pur și simplu cum să abordeze copilul. Again, la vârsta de adolescent e atât de important, să nu pui presiune pe copil, să nu faci asta, să nu faci aialaltă, să faci asta neapărat sau spune-ne tot.
Dacă copilul te vede ca pe un părinte, nu o să-ți spună tot.
Adică dacă tu îi spui non stop că ”să nu cumva să încerci niciodată droguri”, și copilul a încercat droguri și tu vrei să îți spună tot, nu o să-ți spună tot. Dar dacă reușești să faci o dinamică, să establish o dinamică din asta de prietenie, atunci într-adevăr o să vină la tine și așa e și mai posibil să vină la tine când au nevoie de ajutor din punct de vedere al dezvoltării personale.
Monica: OK, cum e asta pentru tine acum, să ai oportunitatea să lucrezi cu tineri de vârsta ta, tineri ghidați de părinții lor către tine?
Elena: Păi încă n-am avut, dar…
Monica: Încă o dată. Cum este asta pentru tine, să ai oportunitatea să vorbești cu tineri de vârsta ta, în contextul ăsta în care înveți Legile Universale, înveți valorile și părinții ghidează pe copiii lor către tine?
Elena: Mi-ar plăcea foarte mult. Din punctul ăsta de vedere sunt surprinzător de socială.
Adică când vine vorba de vorbit de Legile Universale, de lucrat pe valori, chiar îmi place să vorbesc cu oameni și să cunosc oameni noi. Deci mi-ar face foarte mare plăcere să lucrez cu tineri de vârsta mea sau mai mici. Dezvoltarea personală poate să înceapă oricând. E ok.
Monica: Perfect. Super! Ce crezi că e important să spună un părinte copilului lui atunci când zice ”Du-te la Elena, că îți spune ea!”
Ce l-ar face pe un adolescent sau pe cineva de vârsta ta, de la un părinte, ceva care vine de la un părinte, să zică du-te, întâlnește-te cu Elena. What would be a reason? Care ar fi motivul pentru copil să zică da, vreau să mă întâlnesc cu Elena?
Elena: Sincer asta… of the bat.. sunt amuzantă, deci pot să fac sesiunea fun și sunt aproape de vârsta copiilor. Adică îmi aduc aminte bine cum au fost lucrurile în perioada de adolescență. Nu că încă nu m-aș simți adolescentă, dar în perioada de la 12 la 15 ani și pentru a 15 a 18, țin minte foarte bine cum era atunci, deci chiar simt că pot să-i înțeleg și simt că le-aș putea simți, chiar, emoțiile lor și de foarte multe ori frustrarea că nu mă înțeleg părinții.
Monica: Ca o concluzie, un fel de recapitulare pe ce am discutat legat de cum poți să îl faci pe copilul tău să facă dezvoltare personală. Care ar fi? Câteva lucruri una, două.
Elena: Nu-l forța. Nu cred că la părinte i-ar plăcea să fie forțat să facă lucruri care nu sunt în valorile lui/ lor și generația mea nu mai are mentalitatea de facem tot ce trebuie.
Monica: Și asta o zici fix acuma la final.
Elena: Putem să continuăm, un picuț și cu asta.
Monica: Un pic. Asta mi s-a părut foarte interesant, că am început să te văd cum lucrezi. Nu, nu direct, ci din poveștile tale, pentru că nu lucrăm încă împreună, în mod direct, dar am văzut că reacționezi diferit față de cum reacționa generația noastră.
Că la generația noastră este ”trebuie să faci”. Ok, trebuie să faci și faci.
La generația este ”trebuie să faci? A, nu, chiar. Nu fac ce nu-i aliniat cu mine. Asta e o sarcină care nu e aliniată cu mine. Îmi pare rău, nu pot să o fac.”
Elena: Dar știi care e chestia? Că-i atâta de ușor să găsești pe cineva care să fie aliniat cu chestia asta sau pe cineva din generația ta care să facă tot ce trebuie făcut. Așa că pot să dau tot.
Monica: Asta mai în glumă, mai în serios, generația voastră gândește diferit din punctul ăsta de vedere.
Elena: Aia a fost o glumă, nu dau chiar tot.
Monica:Dar gândește, generația ta gândește diferit din punctul ăsta de vedere. Că nu trebuie să faci toate lucrurile și alte lucruri sunt importante. La noi important era munca, să ai stabilitate financiară și să dai copiilor tăi casă, mașină, educație.
Elena: Nu-i toată generația care-i așa? Dar mare parte din ea încă este.
Monica:Generația mea sau a ta?
Elena: A generației mele. Toți sunt adolescenți care fac doar ce au văzut sau fac, doar ce le-au spus părinții, cum ar fi mers la o anumită facultate. Adică tot este partea aia, că e imposibil de la o generație la alta să dispară, dar într-adevăr, este o schimbare și nu mai este ”A, le fac tot timpul pe plac la părinți”.
Și asta am văzut în principiu la părinții care le dau libertate la copiii. Și atunci copiii o să vină de bunăvoie și nesiliți de nimeni către tine, cu probleme. Și ca părinte, îmi imaginez că asta îți dorești și că îți dorești să-ți ajuți copilul în situațiile astea. Da. Deci dacă-i spui la copil că ”trebuie să faci dezvoltare personală” – ”pa și pussy” că nu o să facă dezvoltare personală, dacă nu vrea.
Monica: Super. Deci ca încheiere:
1. Nu-l poți forța.
2. Fii un exemplu.
Elena: Continuă cu dezvoltarea personală.
Monica: 3. Și fii aproape ca să poți să fii prima alternativă pentru…
Elena: Fii aproape și prieten pe lângă părinte, că tot trebuie boundary acela de părinte, dar fii și prieten și vorbește deschis cu copiii, că dacă începi de când sunt mici, nu au putere să te judece…
Monica: Ce înseamnă deschis? Înseamnă să-i înțelegi valorile și să nu zici că trebuie să fii altcineva decât este.
Elena: Da și să împărtășești și tu lucruri din viața ta.
Monica: Asta te-a ajutat pe tine?
Pe mine? Foarte mult. Mie mi-a plăcut foarte mult. Mie îmi vorbeai foarte mult despre business. Îmi plăcea foarte mult chestia asta. Vorbeai foarte mult despre prietenii tăi, iar îmi plăcea chestia asta.
Simțeam că fac parte și din alte părți din viața ta și asta chiar mi se pare că ne-a apropiat foarte mult.
Monica: Ok. Cool. Mersi mult că am povestit și succes în a lucra cu tineri de vârsta ta.
Elena: Mulțumesc!
Monica: Și mai mari și mai mici.
Elena: Și mai mari și mai mici.
Monica: Merci.
Elena: Bye!