Te îmbrățișez!
Acesta este FRIDAY spark-ul, gândul meu care să te însoțească pentru weekend, care să te invite să gândești din perspective diferite lucrurile sau să găsești răspunsuri și să găsești soluții. Sau poate în adâncul sufletului meu sper că pot să îți dau câteva răspunsuri la întrebările pe care le ai legat de viață legat de viață, legat de felul în care funcționează mintea, și legat de cum poți să aplici Legile Universale pentru a-ți transforma prezentul și viitorul, dar și trecutul.
Criza apare atunci când modalitățile prin care tu îți împlineai valorile nu mai sunt cele mai eficiente. Altfel spus, ceea ce știi să faci nu mai aduce rezultatele dorite.
Criza apare atunci când ceea ce faci nu mai aduce rezultatele dorite.
Definiția asta este foarte, foarte importantă, pentru că o criză înseamnă că apare atunci când:
👉🏻nu mai ai disponibilitate de adaptare la ceea ce se întâmplă;
👉🏻ai rulat foarte mult un tipar, o modalitate de acțiune care și a epuizat puterea, și-a epuizat potențialul;
👉🏻ai ajuns la limita potențialului și ești gata de un nou salt exponențial;
Criza este un simptom al lipsei de adaptare, și nu că n-au fost semne până în momentul acela că e nevoie să te adaptezi, ci ai ignorat aceste semne. Nu le ai dat putere. Ai spus că au fost doar întâmplări: “Hai că a fost o lună proastă, Hai că a fost Paștele sau a fost Craciunul…” și acesta este motivul pentru care nu ai avut acele vânzări pe care le estimai.
Ai o explicație pentru care se întâmplă ceea ce se întâmplă, dar nu percepi acest semn ca un simptom al necesității de adaptare, pentru că este mai comod să faci ceea ce știi să faci, fără să schimbi și să te aștepți ca acel lucru să funcționeze infinit.
Dar am o veste proastă pentru tine. Până și Coca-Cola se adaptează în fiecare sezon. Are reclame noi și abordări noi de la generație la generație, pentru că ceea ce este «cool» se schimbă la fiecare câțiva ani de zile.
Criza este de fapt adaptare brutală atunci când ai ignorat primele semne ale invitației de adaptare blândă. Altfel spus, îți creezi o criză atunci când nu ai făcut schimbări mici, frecvente. Te găsești în situația în care trebuie să faci o schimbare mare și radicală și nu mai știi pe ce să pui mână ca să obții această schimbare.
Același lucru este valabil și în cazul relațiilor, și în cazul business-ului, dar am să spun mai întâi pe relație cum funcționează, ca să vezi cu mai mare claritate, după care voi merge și voi vorbi despre cum funcționează crizele în business.
În relație criza apare când unul sau ambii parteneri nu își mai împlinesc în cel mai eficient mod valorile.
Spre exemplu, înșelatul apare atunci când o persoană nu e prețuită pentru ceea ce este și nu este apreciată pentru ceea ce este el acum, astăzi. Mai mult, sunt șanse bune să se întâmple acest lucru atunci când îl critici pentru ceea ce este și ești nemulțumit(ă) de ceea ce este în prezent sau apare atunci când partenerul este forțat să stea într-o căsuță în care nu se simte confortabil și în care nu își împlinește valorile în mod eficient.
Adică, atunci când îl inviți pe partenerul tău sau chiar îl pui să facă ceea ce trebuie să facă, fără să ții cont de valorile lui, atunci când îl obligi să ocupe o poziție în relație cu tine, care nu îl reprezintă în mod identitar.
La fel, o criză poate să apară într-o relație de cuplu prin venirea unui copil pe lume, iar în momentul în care vine un copil pe lume nu mai funcționează sistemul vechi de relaționare între cei doi adulți, în contextul profesional și în contextul relațional, pentru că se schimbă rolurile, cel puțin al mamei, uneori și al tatălui.
Practic, de multe ori o criză într-o relație de cuplu atunci când apare un copil, vine prin faptul că unul nu proiectează valorile lui, de exemplu «copil», asupra celuilalt și are așteptarea ca și partenerul sau partenera să trăiască conform acestor valori.
Sau poate să apară o criză într-o relație atunci când vine un copil, când poate mama sau tata sau amândoi părinții caută să corespundă unui stil de parenting care este moștenit din familiile lor de origine și care nu corespunde cu felul lor de a fi.
Asta este și situația mea.
Am vrut să fac cum am văzut la mama, însă eram un stil mult mai antreprenorial, și îmi plăcea mult mai mult să lucrez. Ca atare, m-am străduit să să fiu o mamă bună, dar nu a funcționat în felul în care mama mea a fost o mamă bună, pentru că eu aveam alte nevoi care erau mai importante decât valoarea «copil».
Practic, criza a apărut prin faptul că cele două modalități de a trăi valorile au intrat în conflict. A fi mamă, așa cum consideram eu, punând business-ul pe prim plan și a fi mamă, așa cum am învățat de acasă, punând copilul sau copiii pe prim plan.
În business criza apare în mod similar și în primul rând, e important să știi că tu îți creezi criza.
Nu există că o criză ți se întâmplă. Tu îți creezi criza.
Cum îți creezi criza?
Prin faptul că nu mai faci lucrurile care te împlinesc, nu le mai faci. Pur și simplu ai uitat de ele sau/ și atunci când faci lucrurile pe care trebuie să le faci, care TREBUI SĂ LE FACI, indiferent că îți place sau nu și practic consideri business-ul încet-încet o apăsare.
Criza apare atunci când nu ai luat decizii la timp:
1️⃣ de a concedia oameni
2️⃣ de a face recontractare și aliniere cu alți oameni
3️⃣ de a aduce un expert în business
4️⃣ de a schimba o strategie
Când nu ai luat decizii la timp, apare criza pentru că știai că trebuia să iei deciziile acelea, dar acum, când a apărut criza, e prea târziu să mai povestim despre asta.
De asemenea, îți creezi criza prin faptul că nu asculți ce zic alții, nu asculți ce zic colegii, nu asculți ce zic clienții, nu asculți ce spun ceilalți.
Și da, știu că este o linie fină între a asculta și a face tot ce ți se spune și a respecta misiunea și alinierea cu tine.
Evident, echilibrul este undeva la mijloc și nu pot să asculți tot timpul ce spun ceilalți. Dar dacă sunt 10 voci care în mod similar spun același lucru pe 10 voci, vin din direcții diferite, e cazul să apleci urechea și să asculți.
De asemenea, poate să apară criza atunci când nu te-ai odihnit suficient și ești epuizat. Și situația asta se întâmplă ca să dea boost-ul de adrenalină ca să poți să faci față la ceea ce ai nevoie să faci față.
E ca și cum nu îți dai voie să te odihnești. Îți creezi un jet de adrenalină în sânge, în așa fel încât să poți să funcționezi mai departe. Nu neapărat că este sănătos lucrul acesta, dar se întâmplă.
Acum, ce e important în contextul în care trăim este să știi cum acționează mintea într-o situație de criză și să știi că sunt două modalități în care funcționează creierul.
1️⃣Creierul funcționează la nivel de supraviețuire și atunci are doar trei posibilități de reacție luptă sau fugi sau îngheață.
În niciuna dintre cele trei alternative creierul nu este capabil să ia decizii strategice.
Se activează pe termen foarte scurt atunci când vine vorba de luptă, consumă foarte multă energie. La fel se întâmplă și când fuge, pentru că trebuie să evite pericolul respectiv. Iar atunci când îngheață, pur și simplu nu știe după ce criterii să ia decizii.
Deci aceasta este o primă modalitate de funcționare a creierului și această modalitate se activează în criză.
2️⃣A doua modalitate de funcționare a creierului este: modalitatea strategică de funcționare a creierului, adică atunci când acționezi din centrul executiv.
Poți să acționezi din centrul executiv dacă faci lucrurile care sunt aliniate cu tine. Adică primul lucru pe care poți să îl faci atunci când ești într-o situație de criză este: NU FACE ce TREBUIE, ci fă acele lucruri care te inspiră și care sunt aliniate cu tine.
Poate să pară complet contraintuitiv, dar acest acest exercițiu te calibrează sau te reconectează cu centrul executiv al creierului.
Asta înseamnă că poți să începi să gândești strategic.
Al doilea lucru pe care te invit să îl faci dacă intri într-o situație de criză este: vezi ce anume percepi că s-a întâmplat negativ și vezi care sunt beneficiile acelui lucru negativ pentru tine în valorile tale cele mai înalte și pentru business.
Al treilea lucru pe care pot să îl faci într-o situație de criză și care ajută mintea ta să se calmeze este: să vezi care ar fi fost dezavantajele pentru tine, dezavantajele pentru business, dacă lucrurile s-ar fi întâmplat în continuare la fel, dacă rețeta pe care ai folosit-o și care a funcționat până acum, mergea mai departe la fel, fără niciun fel de problemă sau fără niciun fel de piedică.
Acum te rog frumos să-mi lași un mesaj sau scrie-mi pe YouTube care e acel lucru cu care pleci din acest audio, ce te-ai gândit să aplici sau cu care din aceste situații te confrunți legat de criză?
Îți mulțumesc frumos că m-ai ascultat!
Cu iubire și recunoștință,
Monica Ion