Și pentru că a început sezonul tuturor reducerilor, am pregătit un material excepțional pentru tine, în care voi vorbi despre mecanismele interne ale cumpărăturilor pe care le faci atunci când reacționezi la reduceri incredibile.
Aș vrea să spun despre ce se ascunde în spatele nevoii de a cumpăra la reducere, ce se întâmplă în mintea ta și ce se întâmplă cu emoțiile tale.
Înainte de toate, aș vrea să precizez că este un lucru înțelept dacă poți să cumperi același produs unul cu preț mai scump sau unul cu preț mai ieftin, evident, să îl iei pe cel cu preț mai mic, și nu am niciun fel de obiecție legat de vânzarea la prețuri scăzute. Însă hai să vedem ce face mintea.
În primul rând, mecanismul după care funcționează mintea în situațiile acestea este după teama de a pierde. Și asta face ca la concerte să fie bătaie pe bilete, ca la lansarea unor produse cu stoc limitat, să fie bătaie pe produsele respective, cosmetice cu stoc limitat. Și atunci când cumperi ceva de Black Friday să ai senzația că nu sunt suficiente produse, că doar nu le vând pe toate la preț scăzut și că neapărat trebuie să stai până la miezul nopții, până se dă drumul la reducerile de Black Friday, ca să poți să cumperi un produs ceva mai ieftin.
Mecanismul pe care se bazează toată povestea ta este scarcity. Adică, să te pună în poziția în care să ai senzația că pierzi ceva dacă nu iei o decizie atunci, dacă nu acționezi atunci.
Și problema cea mai mare cu scarcity-ul este că activează mecanismele de supraviețuire din tine. Asta înseamnă că practic ai senzația că este ceva în cantitate limitată, nu poate fi înlocuit, se termină și că nu este destul. Vei acționa din nevoia de supraviețuire ca să prinzi lucrul acela care aparent devine vital pentru creier, și vei reacționa din nivelul acela de supraviețuire.
Cea mai mare problemă cu asta este că scarcity-ul este asociat cu o mentalitate de sărăcie, care e asociată și ea cu supraviețuirea.
În momentul în care percepția ta este de abundență, de „nimic nu lipsește”, de „dacă nu găsesc un produs, înseamnă că o să găsesc altul care mi se potrivește mai bine sau la un preț mai bun sau la o ofertă mai avantajoasă”, dacă nu ai această convingere la nivel celular că pur și simplu există suficient pentru toată lumea, atunci vei cădea în această capcană a scarcity-ului și vei cumpăra la nivel de supraviețuire, din senzația că nu este, nu e suficient, lipsește.
Și este o mare problemă asta, pentru că în fapt te ține în aceeași capcană, la același nivel de mentalitate de supraviețuire în relație cu banii.
Mentalitatea de supraviețuire în relație cu bani înseamnă că pleacă repede de la tine, acuma, pentru că ai nevoie de ceva, și ai percepția că nu poți să supraviețuiești fără lucrul respectiv. Și ai o teamă de a pierde sau de a rata o oportunitate.
Știi probabil zicala că „teama de a pierde este mai mare decât dorința de a câștiga”, iar scarcity-ul, adică a vinde o perioadă limitată un număr limitat de produse, se bazează tocmai pe asta.
Deci cea mai mare problemă cu scarcity-ul este că te ține, și-ți ține mintea la nivel de supraviețuire, și te face să gândești de la o secundă la alta, de la minut la altul.
Dacă te uiți la cum cad adolescenții în capcana acestui scarcity, când cumpără produse cosmetice, e incredibil. Stau la calculator, vor să fie primii care pot să cumpere produsele respective, desigur, este o cantitate limitată, care apoi va fi suplimentată de încă o lansare și de încă o lansare. Deci, până la urmă nu se pierde nimic.
Ce vreau să spun? Cum poți să ieși din această mentalitate este să vezi sincronicitatea și să faci sincronicitatea pentru orice situație în care ai avut percepția că ceva ți-a lipsit.
Pentru că această mentalitate de supraviețuire are la bază experiențe când tu ai avut percepția că ceva ce era vital pentru tine lipsește.
Și atunci, du-te înapoi în momentele respective, când ai avut percepția că ceva lipsește, și vezi care e forma în care ai avut acel lucru care ai perceput că lipsește, sau aceeași semnificație pe care ai dat-o lucrului care lipsește. Care e forma în care ai avut lucrul respectiv?
O altă abordare în ceea ce privește cumpărăturile compulsive de Black Friday este legată de faptul că dacă ai nevoie să cumperi ceva compulsiv, este pentru că ai nevoie să te recompensezi pentru faptul că nu trăiești în valorile tale cele mai înainte.
Deci, atunci când tu trăiești în valorile tale cele mai înalte, mintea ta este aliniată cu misiunea ta și te împlinește ceea ce faci.
Atunci când faci lucrurile care trebuie să le faci, și când spun trebuie e un trebuie din afară, știi, nu ți-e drag să le faci, nu ești inspirat să le faci și care simți să le faci dintr-o zonă de trebuie.
Când faci aceste lucruri din valorile tale cele mai joase, simți nevoia să te recompensezi imediat și să cumperi ceva, ori este o alternativă prin care te recompensezi. Și atunci, când trăiești în valorile tale cele mai joase, șansa să răspunzi la asemenea momeli, cum este Black Friday, este și mai mare, respectiv, poți să cazi în capcana aceasta de ”Ah, îmi trebuie o recompensă, merit, am lucrat, ca atare dau click și cumpăr”.
Ce mai reflectă cumpărăturile de Black Friday care sunt făcute compulsiv, și nu o să-ți placă asta, reflectă un nivel de merit scăzut.
Este ca și cum tu ai percepția că pe lângă faptul că ai lucrat pentru banii tăi, mai trebuie să lucrezi, să stai la coadă, să stai noaptea treaz până se lansează oferta ca să cumperi ceva ieftin. Și practic intri în sistemul lor, al celor care vând produsele respective la scarcity, și le vând sub presiunea de nu o să mai fie mâine. Intri în sistemul lor și nu beneficiezi nici măcar de o experiență de cumpărare faină.
E ca și cum tu îți spui că meriți doar ieftin, meriți doar la reducere, meriți doar dacă faci un extra efort ca marca X să-ți vândă produsul. Come on! Sunt suficiente pe piață.
Mai este încă o abordare aici, care este din nou destul de nepopulară legată de cumpărăturile de Black Friday și cumpărături în general.
Și o să-ți povestesc o poveste adevărată, un dialog între două persoane, în care una spune ”Am mers să-mi alimentez mașina, și ceea ce s-a întâmplat este că am făcut-o doar pe jumătate, pentru ca banii ăia pe care i-am economisit, ținând încă 150 de lei sau 200 de lei în bancă până mă duc să mai fac încă o dată o alimentare, să facă pui pentru mine.”
Și eu mă simt consternată de această mentalitate, destul de sărăcăcioasă, pentru că această persoană care a spus lucrurile acesta, adică face un extra efort, înseamnă că nu își prețuiește timpul suficient și înseamnă că nu știe cât valorează timpul ei. Pentru că dacă ar ști cât valorează timpul ei, își dă seama că, să mergi de două ori la benzinărie să alimentezi este mai valoros decât 5 lei sau 10 lei, sau echivalentul banilor pentru jumătate de rezervor, dacă ar sta în bancă pentru perioada respectivă de două săptămâni.
Sper că m-am făcut înțeleasă.
Altfel spus, timpul tău de cheltuit cu a merge de două ori pentru a face plinul câte o jumătate de rezervor valorează mai mult, și deci nu e eficient să faci asta, decât banii pe care i-ar face în bancă echivalentul a jumătate de rezervor. Și atuncea, uite cum mintea pică în tot felul de capcane de genul acesta de falsă economie.
Și acesta este al patrulea lucru pe care ți-l spun legat de Black Friday. În momentul în care faci cumpărăturile pe care le faci, gândește-te cât valorează timpul tău, de a sta noaptea, de a te documenta, de a compara prețurile, și cât efectiv valorează acțiunea respectivă de a fi acolo, raportat la câți bani economisești tu cu adevărat dacă cumperi un produs de Black Friday.
Și atunci te uiți practic, în situația de achiziții de Black Friday, pe ce dai banii din energia de supraviețuire și vezi că banii îi vei cheltui pe lucruri care se depreciază în timp, care din nou arată un nivel de merit scăzut.
Și deși ai senzația că tu câștigi în momentul acela prin faptul că cumperi dintr-o senzație de supraviețuire și dintr-o senzație de nivel de merit scăzut. Cumperi lucruri care nu sunt valoroase și alimentezi acest mecanism în care ești, de supraviețuire și de trăit la un anumit nivel de mindset financiar și, mai mult, ai senzația că ai câștigat.
Iar dacă te uiți raportat la sistemul acesta de marketing extraordinar creat pentru a-ți da această iluzie, sistemul câștigă în raport cu tot ce ai pune în balanță financiar, inclusiv timpul tău și valoarea timpului tău și cât meriți tu.
Cealaltă alternativă este dacă cu adevărat te prețuiești, să îți oferi o experiență de cumpărare faină.
Dacă vrei să-ți cumperi un telefon, oferă-ți o experiență de cumpărare faină, în care mergi, ești servit, vorbește cineva frumos cu tine, îți arată opțiuni și ai efectiv acea experiență prin care tu te prețuiești pe tine, versus a sta noaptea pe internet ca să dea drumul o companie la vânzări.
Doar gândește-te la asta și vezi cum felul în care alegi să cumperi reflectă nivelul tău de merit.
Te îmbrățișez!
Sper să-ți priască Spark-ul meu de final de Noiembrie și de Black Friday.