În acest spark voi vorbi despre decision fatigue sau oboseala decizională.
Și cred că este primul spark înregistrat de aici de când am ajuns în Bali.
Este o dimineață extraordinară acum, când înregistrez acest spark, după o noapte plină de ploaie, tunete și fulgere, căci suntem în sezonul de ploaie din Bali, Indonezia.
Despre decision fatigue am să-ți spun ce este, cum se manifestă, pentru ce poate fi un precursor, de ce apare decision fatigue, ce spune despre tine dacă ajungi la decision fatigue și am să îți vorbesc și despre soluții pentru ca să-ți echilibrezi percepțiile și să ajungi înapoi la echilibru.
Oboseala decizională este atunci când ai o stare în care ai percepția că nu mai poți să iei decizii, ai obosit, ți-ai consumat resursele pe care le folosești în general ca să analizezi o situație și să iei cele mai bune decizii pentru tine și afacerea ta.
Decision fatigue apare foarte frecvent la acele persoane care conduc afaceri, la antreprenori sau la manageri CEOs, care au multe decizii de luat, către care vin foarte multe decizii legat de care trebuie să exprime o opinie sau să decidă dacă la stânga sau la dreapta.
Decision fatigue este deci o stare în care mintea nu mai percepe că are resurse ca să poată să facă o alegere, ținând cont de criteriile pe care de obicei le ia în considerare. Adică nu mai găsește mintea resurse ca să iei o decizie, către dreapta, stânga, sus, jos, încotro să mergi, ținând cont de toți factorii.
Este un sentiment în care ai percepția că al tău creier este copleșit de informațiile pe care le ai și nu mai poți să distingi între ce este important și ce este mai puțin important pentru minte atunci când iei o decizie.
De cele mai multe ori, acest decision fatigue poate să apară atunci când, poate pe sfârșitul zilei, după o zi întreagă de lucru în care ai analizat diverse situații și ai luat diferite decizii, simți că nu mai ai resurse să faci asta în continuare.
Sau poate să apară, mai grav, atunci când, pur și simplu încă de la începutul zilei ai această percepție că nu mai ai resurse ca să iei decizii; ca și cum nu mai găsești răspunsurile în mintea ta sau nu ai resursele energetice, emoționale și mentale ca să poți să iei o decizie inspirată.
Având în vedere că acest decision fatigue, se manifestă ca o oboseală și ca o supra stimulare sau supra copleșire a creierului, acest simptom poate să fie un precursor pentru burnout.
Nu este singurul semn. Nu este musai să fie acesta un semn pentru burnout, dar doar trebuie să iei în considerare faptul că mintea ta este copleșită de faptul că, nu mai găsește resursele ca să poată lua decizii.
De ce apare acest decision fatigue?
Decision fatigue sau oboseală decizională apare atunci când tu nu trăiești în inspirație și când trebuie să iei decizii legat de lucruri care nu te inspiră.
Mintea ta funcționează în două moduri importante.
Primul mood este în modul de inspirație.
În momentul în care trăiești în inspirație și în valorile tale cele mai înalte, adică în acele lucruri care sunt cele mai importante pentru mintea ta subconștientă și conștientă… deci subconștientul dictează aici și e foarte important… vei lua decizii inspirate, spontane.
Vei ști exact ce ai de făcut și nu ai nevoie să cheltui timp și energie ca să analizezi, ca să îți pui sub semnul întrebării deciziile.
Având în vedere că trăiești în inspirațiile tale ești aliniat cu mintea ta, cu misiunea ta, cu sufletul tău. Automat vei avea acțiuni spontane care reflectă decizii luate instant cu subconștientul tău.
Este acel spațiu de aliniere din care pur și simplu știi ce ai de făcut și nu ai nevoie să analizezi și să supra analizezi.
Și foarte important, în acest spațiu de existență pentru mintea ta nu există să ai dubii legat de ce ai de făcut. Pur și simplu știi ce ai de făcut și nu îți mai pui sub semnul întrebării aceste acțiuni inspirate, ci pur și simplu știi ce ai de făcut și mergi în direcția respectivă.
În contextul acesta nu ai cum să ai decision fatigue pentru că nu cheltui energie în a analiza opțiunile, în a le cântări pe fiecare în parte, în a vedea avantaje și dezavantaje pentru fiecare. Ci din spațiul de inspirație, care înseamnă aliniere cu sufletul și misiunea ta, alegi spontan acele lucruri, acele acțiuni, acele strategii care te duc mai departe către împlinirea ta.
Deci alinierea este cu tine, nu cu ceva din afară. Nu este cu business-ul, nu este cu altă persoană, nu este cu altcineva, este cu tine, cu calea ta, cu misiunea ta.
În acest spațiu, această alegere spontană nu presupune o procesare mare a creierului, pentru că alegi din spațiu de inspirație și operezi cu energia divină. Nu operezi doar cu energia ta, operezi sub umbrela energiei divine cu care ești conectat.
E ca și cum ești conectat cu o sursă mai mare de energie și ai această putere și certitudine. Și pentru că ai certitudinea în spațiul de inspirație, nu mai îți pui sub semnul întrebării alegerile. Știi pur și simplu că aceea este calea.
A doua modalitate de operare a creierului este atunci când trăiești în valorile tale joase.
Adică atunci când trăiești în „trebuiele” tău.
Atunci când trăiești în zona aceasta de „trebuie”, te și auzi spunând cuvinte cum ar fi: ar trebui să iau o decizie, ar trebui să aleg, trebuie să fac asta, se presupune că ar trebui să fac asta, se așteaptă de la mine să fac asta, dar nu este: iubesc să fac acest lucru sau sunt inspirat sau entuziasmat sau entuziasmată să fac acest lucru.
Ca atare, atunci când trăiești în valorile tale joase, în zona de „trebuie”, nu trăiești în aliniere perfectă cu mintea și cu inima ta. Există mult mai multă volatilitate mentală și emoțională și mult mai multe oscilații între pozitiv și negativ, între beneficiile și dezavantajele unei posibile alegeri.
O decizie în contextul acesta înseamnă de fapt să aleg între două rele, unul mai mic și unul mai mare.
Ori decizie înseamnă să pui capăt unei opțiuni și să rămâi cu cealaltă. Dar cealaltă opțiune, de cele mai multe ori, nu este neapărat inspirațională, pentru că dacă ar fi, ai fi luat acea alegere, ai fi făcut acea alegere în mod spontan, dintr-un spațiu de aliniere.
Zona aceasta de „trebuie” este dominată de sisteme de judecată, de gândire și de valori preluate din afară. Acest „trebuie” se raportează la o autoritate din afară, nu se raportează la sinele tău superior.
Acest sistem din afară pot să fie regulile pe care le-ai preluat de la părinți, pot să fie ce ai învățat de la biserică, pot să fie regulile pe care le-ai învățat de la școală, din societate, din diferitele situații la care ai fost expus, în care există un set de reguli la care tu trebuie să corespunzi.
În business, acest set de reguli din afară pot să fie, spre exemplu: sistemele legislative, sistemele financiare la care trebuie să te raportezi, modalități de decizie pe care le-ai învățat de la alții, modalități de gândire critică pe care le-ai învățat de la alții, sisteme de management învățate de la alții, la care tu te raportezi, cu care te compari și în relație cu care tu până la urmă vei lua decizii.
În zona aceasta de „trebuie”, mintea ta va începe să analizeze opțiunile pe care le ai legat de decizia pe care trebuie să o iei și începi să compari, la modul conștient și/sau subconștient, aceste modalități de gândire cu aceste standarde din afară, care nu sunt ale tale. Și te întrebi ce beneficii și ce dezavantaje îți aduce fiecare din opțiunile acestea.
Și pentru că niciuna dintre opțiunile pe care le ai nu este cu adevărat inspirațională, pentru că dacă ar fi fost, deja ai fi ales opțiunea respectivă ca acțiune spontană, vei cheltui energie în a procesa aceste decizii, în a procesa aceste alternative, în a înțelege și a căuta să prevezi înspre ce te duce fiecare din alternativele pe care le ai în față.
Și acum o nuanță extrem, extrem de importantă.
Să spunem că managementul este una din activitățile tale principale.
Managementul este o umbrelă destul de mare de activități, care presupune poate 10 acțiuni specifice pe care le faci.
Una dintre ele poate să fie legat de managementul echipei și alta poate să fie legat de strategia pe care o ai de implementat legat de produsele pe care le oferi către piață.
Amândouă pot să țină de management, doar că una dintre ele este în zona ta de inspirație, în timp ce cealaltă este în zona ta de trebuie.
Dacă nu îți definești suficient de clar valorile, tu le vei pune pe amândouă sub umbrela managementului și vei spune că managementul te epuizează și că ești obosit. Nu mai poți să iei decizii pentru că ai făcut mult management.
Dar dacă, spre exemplu, partea aceasta de gestionare, conducere a echipei, decizii legat de echipă, de creștere a oamenilor este în zona ta de inspirație, tu vei ști pur și simplu care este calea corectă raportat la sistemul interior de valori de urmat, în relație cu oamenii.
Nu vei avea dubii. Vei ști cum să îi inspiri, cum să le dai de lucru, um să-ți organizezi întâlnirile cu ei, ce înveți și ce implementezi în sistemul tău de întâlniri cu oamenii. Vei adapta la sistemul tău interior ce simți tu că este corect, iar deciziile tale în zona aceasta de conducere a echipei vor fi acțiuni spontane, legat de care ai certitudine.
Celălalt tip de activitate, cum am dat în exemplu, este să alegi strategia pentru produsele tale și să vezi care este mixul de produse cu care mergi către piață.
Nu este în valorile tale cele mai înalte, este în zona de trebuie. Pur și simplu nu te inspiră să faci lucrul acela. Îți consumă foarte mare energie și nu ai repere interioare. Nu ai o chemare și aliniere interioară în a face alegeri inspirate legat de mixul de produse cu care să mergi către piață în anul următor.
În situația asta, a lua decizii legat de care sunt produsele pe care le alegi pentru piață, pentru clienții tăi, pentru anul următor, va necesita mult mai multă energie de procesare decât prima situație, cea cu oamenii din echipă, pe cine ții, pe cine pui și pe ce poziție. Și asta pentru că nu este în valorile tale cele mai înalte, pentru că este în zona de trebuie.
Ca atare, timpul pe care îl va ocupa această activitate, de a alege mixul de produse cu care să mergi către piață, va fi mult mai mare și vei avea lipsă de certitudine legat de produsele pe care să le alegi, pentru că nu este în zona ta de inspirație.
Te vei întreba: „Este acesta un produs bun? Îmi servește clienții? Vor fi dispuși să plătească?” Și îți vei pune o mulțime de întrebări și vei face foarte multă analiză, care consumă energie, ocupă timp și spațiu în mintea ta și pentru care vei avea nevoie de energie computațională, adică energie de procesare, mult mai mare.
Te va obosi această activitate. De ce? Pentru că nu ai reperele interioare legat de asta.
Care pot să fie reperele exterioare în situația asta, care de cele mai multe ori sunt subconștiente?
Pot să fie repere legate de preț și de ceea ce spun sau ce cer clienții.
Pot să fie reperele legat de preț în ceea ce ai aflat de la vânzătorii tăi.
Pot să fie repere legate de preț legat de ce ai învățat din cursuri de management.
Pot să fie repere legate de ce ai învățat din diferite sisteme de management al produselor sau marketing pe care le-ai aflat din afară.
Și toate acestea îți încarcă creierul. Și cum sunt resurse multiple, creierul pur și simplu nu va ști cu ușurință și cu certitudine, care este calea corectă de ales.
Deci, ce e foarte, foarte important atunci când ajungi la oboseală decizională este să nu bagi toate activitățile pe care le faci sub aceeași umbrelă și să spui „eu iubesc să fac management, dar sunt obosit la sfârșit de zi și pur și simplu nu mai pot să iau decizii”.
Ci să îți dai seama care sunt acele situații legat de care ai alegeri spontane, inspirate și ai certitudine, și care sunt acele decizii care consumă timp și energie în mintea ta, care sunt grele în spațiul tău, te trag în jos, te obosesc, te epuizează și consumă multe resurse ale creierului tău.
În prima variantă, atunci când trăiești în inspirație, ai acces, prin conectare cu sufletul tău și cu misiunea ta, la o energie care este mai mare decât energia de care este capabil creierul tău.
În situația în care trăiești în zona de trebuie, energia ta se micește, ființa ta se micește și resursele tale și accesul tău la energie scade. Ca atare, îți va fi mult mai greu și vei folosi din energia ta vitală ca să poți să iei deciziile respective.
Dacă ai decision fatigue înseamnă că nu ai claritate legat de valorile pe care le ai și că toate le bagi sub aceeași umbrelă.
Decision fatigue arată în primul rând că nu trăiești în aliniere perfectă cu valorile tale și faci o serie de lucruri care nu sunt aliniate cu misiunea ta, cu valorile tale, cu calea ta.
Ce mai arată despre tine, acest simptom de decision fatigue, este că faci o mulțime de lucruri din zona de trebuie.
Adică faci acele lucruri care le-ai învățat de la alții că trebuie să le faci în rolul tău sau care ți se cer și există o autoritate față de care te subordonezi raportat la acest „mi se cere”.
Poate să fie proprietarul firmei în relație cu care tu ești un CEO și știi că trebuie să iei acele decizii pentru că răspunzi față de proprietar, dar nu ești inspirat să iei deciziile respective sau să ai acțiuni spontane.
Poate ai învățat dintr-un curs de management că trebuie să iei acele decizii tu ca CEO sau tu ca proprietar în afacerea respectivă.
Sau poate pur și simplu ai învățat de la tatăl tău sau de la mama ta că ești puternic dacă iei toate deciziile, sau că atunci ești puternic și aliniat și un exemplu pentru ceilalți, dacă tu faci aceste lucruri, stai acolo și dacă nu este inspirațional pentru tine.
Deci sunt câteva aspecte care descriu foarte clar o stare de decision fatigue – de oboseală decizională – atunci când tu ești în zona de trebuie, atunci când te subordonezi, atunci când asculți de figuri autoritare.
Un alt lucru pe care îl spune despre tine dacă ajungi la oboseală decizională este faptul că poate ai dificultăți în a delega. Îți este greu să dai mai departe și să ai încredere în cineva atunci când ai oboseală decizională.
De exemplu: decizia legat de „care să fie mixul de produse” – nu ai încredere să o dai mai departe cuiva competent, în care să ai încredere că poate să ia decizia potrivită și este în zona lui de inspirație.
Și un ultim lucru care e posibil să îl arate despre tine oboseala decizională este că poate ai nevoie de control.
Adică ai certitudine mai mare că dacă tu iei decizia legat de acel lucru care nu te inspiră, ai mai mult control, ai mai mare șansă de reușită și este legat tot de neîncrederea în ceilalți.
Desigur, nu trebuie să ai toate aceste lucruri care arată despre tine că ai oboseală decizională, dar sunt șanse mari să existe cel puțin 2-3 dintre ele.
Și dacă ai ascultat până aici, te invit să-mi lași un comentariu legat de oboseala decizională și să îmi spui tu de ce anume legi oboseala decizională?
O legi mai degrabă de un sistem din afara ta și crezi că e legat de un sistem din afara ta sau e legat de faptul că trebuie să faci lucruri care nu sunt inspiraționale pentru tine?
Soluții atunci când vine vorba de oboseala decizională
1. Echilibrează delegarea. Ce înseamnă asta?
Dacă ai oboseală decizională și nu ai încredere să delegi către cineva, sunt șanse mari ca atunci când ai dat altcuiva să facă sarcina respectivă sau să ia decizia respectivă, nu a ieșit foarte bine și ai înregistrat mai multă durere decât plăcere legat de decizia respectivă.
Ca atare, du-te în momentul în care ai delegat și nu a ieșit bine și vezi care au fost beneficiile tale și beneficiile business-ului atunci când ai delegat și s-a întâmplat acel lucru care ai fi preferat să iasă altfel, și vezi ce dezavantaje ai fi avut tu și afacerea ta dacă delegarea ar fi mers bine și ai fi obținut rezultatele pe care le-ai fi vrut.
Rezultatul pe care îl vei obține dacă faci acest exercițiu corect și complet, este că vei vedea că nu vei mai avea teamă de a delega.
2. Conectează delegarea cu valorile tale cele mai înalte
Cum să faci asta dacă nu vezi un rost în delegare,sau mintea ta subconștientă nu vede un rost în delegare.
Ca să creezi conexiuni noi între acțiunea de a delega și mintea ta și felul în care funcționează mintea ta subconștientă, este necesar să conectezi acțiunea de a delega cu valorile tale cele mai înalte, răspunzând la întrebarea: „Cum a delega sarcinile care nu sunt în inspirația ta către alții este un serviciu și un beneficiu pentru valoarea ta numărul 1? Cum a delega acțiunea care nu te inspiră către alții este un beneficiu și serviciu în valoarea ta numărul 2 și în valoarea ta numărul 3?”
Dacă dai suficiente răspunsuri la acțiunile pe care vrei să le delegi și le conectezi cu valorile tale cele mai înalte, vei crea conexiuni noi în mintea ta, legat de acțiunea de delegare și valorile tale cele mai înalte.
În felul acesta mintea ta nu va percepe că prin a delega îți aduci un deserviciu în valorile tale cele mai înalte, ci va percepe că tocmai prin a delega vei avea creștere mai mare în lucrurile care sunt importante pentru tine.
Pentru ca să faci lucrul acesta corect și complet, te invit să îți identifici cel mai bine, și cel mai corect și complet valorile tale.
Dacă faci asta, identificare clară, completă, corectă a valorilor tale, acest exercițiu de conectare al valorilor va merge bine.
3. Identifică cu claritate care sunt domeniile în care nu ai decision fatigue și care sunt domeniile acelea în care alegi inspirat, cu certitudine
Adică să alegi să faci acele acțiuni, să trăiești în acele valori ale tale și să le delegi pe celelalte către alte persoane care fac mai bine alegerile, care fac mai bine alegerile în domeniile respective.
Acestea au fost 3 soluții care te duc către a ieși din oboseala decizională.
Oboseala decizională este un simptom care apare foarte frecvent la manageri și la antreprenori care lucrează mult cu mintea lor și trebuie să facă alegeri care să-i ducă către rezultate.
Îți recomand să aplici aceste exerciții pe care ți le-am dat și vei vedea o transformare importantă în felul în care funcționezi raportat la munca ta.
Acum lasă-mi un comentariu legat de care este subiectul legat de care tu ai oboseală decizională, unde îți este greu să iei decizii în munca ta, în existența ta.
Îți mulțumesc frumos că ai citit acest Spark până la capăt.