Ce am învățat în ultimii 6 ani din colaborarea mea cu Alain Cardon👇
Colaborarea mea cu Alain Cardon a început încă de dinainte de pandemie, deci ne cunoaștem și colaborăm în diferite forme de peste 6 ani (wow! Cum zboară timpul când faci ceea ce îți place). 🤩
Am participat la toate cursurile lui, la unele de mai multe ori, iar apoi l-am invitat să lucreze cu echipele noastre: Inspired Life și All About Parenting. Chiar luna aceasta am terminat a doua ediție a boot camp-ului de echipă condus de Alain. 🎉
Îmi place nespus de mult că pot să lucrez cu el și pot să fiu partener co-creator în ceea ce avem nevoie în organizație, în așa fel încât să ne atingem obiectivele și să ne împlinim misiunea. Și sunt extrem de recunoscătoare pentru această oportunitate incredibilă. 🙏🏻
Alain este un maestru, un munte de experiență 🗻, având ani întregi de lucru cu organizații multinaționale și antreprenoriale, dar dincolo de asta, de câte ori am avut nevoie de suport pe partea organizațională ( și nu numai, uneori și personal), a fost persoana la care să mă îndrept cu cea mai mare încredere. Există o relație de încredere și respect reciproc între mine și Alain și pentru asta îi mulțumesc. 💚
La începutul lui Octombrie am avut trei zile de workshop cu Alain Cardon ca și continuare a workshopului de anul trecut. Anul trecut am lucrat pe procese delegative, anume pe cum să facem să funcționeze firmele independent de proprietarii lor, în așa fel încât ei să fie implicați puțin spre deloc în management. 🤔
Și anul acesta am dus lucrurile la nivelul următor 📈, facilitând procesele de gândire exponențială. Scopul a fost ca oamenii din echipele celor două companii să își asume creșterea fără presiune din exterior, ceva care să fie pentru ei motivant, inspirațional, aspirațional și pentru care să vrea să își dedice energia.
Iată 6 lucruri pe care le-am învățat din acest workshop (sunt mult mai multe, dar încerc să fiu succintă):
1. Scop și mijloace
În organizații adesea scopul este pierdut și mijloacele devin scopuri. Comunicarea pe social media este un exemplu foarte bun, pentru că adesea devine un scop și atât atunci când în sine nu există (sau se pierde din vedere) scopul real și motivul pentru care folosim aceste platforme. 🔎
Dacă scopul tău este de exemplu educația sau vânzările, atunci trebuie să îți pui întrebarea dacă raportat la obiectivul tău măsurabil este acesta sau nu un mijloc eficient pentru a-ți atinge scopul. 🤨
Am avut discuția asta de nenumărate ori și eu cu clienții mei în situațiile de coaching 1:1, în mod special atunci când clienții se gândeau că singura lor modalitate de a obține ceva este să deschidă un business, în timp ce nu neapărat asta era în valorile lor.
Deci, business-ul este un mijloc către un scop mai mare. Dacă scopul îți este clar, atunci poți să alegi mult mai multe căi de a obține acel scop decât o afacere. Același lucru e valabil și pentru social media.
Acum, e foarte important în situația ta să ai un scop ambițios, clar definit, către care să mergi și să îți alegi mijloacele raportat la acest scop.
Dacă lucrezi doar pe partea de mijloace, vei avea o organizație în care toată lumea e ocupată, dar nu sunt rezultate. ☹️
2. Leaderul
Aici vorbim despre leaderul care are focus pe procesele ce creează energia, dinamica, mindset-ul organizației, care cumulat duc spre rezultate.
Știu că poate sună foarte uhu-buhu 👻 sau chiar paranormal, dar dacă te gândești cum poți să creezi acele structuri și procese în care să existe un flux care duce la rezultate și în care oamenii să fie complet angrenați și inspirați să facă lucrul respectiv atunci felicitări, ai creat o organizație bijuterie care are viața ei. 👏
Dacă însă ești genul de lider care se implică în mod direct în a face lucrurile și nu are focus pe această viziune pentru fluxuri și procese, atunci vei obține o organizație după chipul și asemănarea ta, care nu întotdeauna este cea mai eficientă metodă pentru a obține rezultatul dorit. 😔
Îți dau un exemplu: dacă tu ești implicat în afacerea ta și ești în controlul lucrurilor, organizația poate să crească până la un anume nivel.
Nu vorbim de bine sau rău, vorbim despre moduri și tipare de lucru. Dacă însă te gândești 🧐 cum îți creezi procesele în așa fel încât organizația să aibă viața ei, lucrurile să nu depindă de tine, să existe procesele în așa fel încât oamenii să fie entuziasmați să lucreze, atunci vorbim de un alt tip de organizație.
În amândouă situațiile mindsetul există, doar că în prima variantă nu îl creezi conștient și în a doua, da.
3. Gândire cu leverage
Aici un element foarte important este să acționezi cu cel mai mare impact, atât pe structură, cât și pe proces. Iar aici o expresie pe care a folosit-o Alain a fost: ” You have to be ambitious and lazy ”, adică să stabilești niște obiective clare, înalte și să găsești cele mai eficiente mijloace pentru obținerea celui mai mare impact. 🙌
Cel mai probabil știi deja regula Pareto: 20% din cauze determină 80% din rezultate. 📊
Asta înseamnă că poți să acționezi asupra celor 20% din cauze, ca să poți să ai o creștere exponențială.
Un exemplu bun este și regula celor doi milimetri, în care un doctor 👨⚕️ făcea schimbări ale feței de câte doi milimetri, nimic major. Făcea doar ajustări foarte mici, dar care aveau un impact extraordinar de mare asupra fizionomii generale.
4. Când duci o greutate care nu este a ta
Uneori simt că duc o greutate 😓 care nu este a mea. Aici vorbesc de firmă, echipa mea, clienții organizaționali cu care lucrez: mă simt extrem de responsabilă pentru rezultatele lor și lucrul acesta este complet diferit în relația de coaching 1:1 cu clienții mei.
Acolo am înțeles că treaba mea este procesul și clientul este responsabil de rezultat prin faptul că îl urmează și vine cu conținutul necesar. Știu că jumătatea mea din treabă este să creez cel mai bun proces și să îl urmez, iar jumătatea clientului este să îl aplice. 🤝
Ușor de făcut în coaching, greu de aplicat în business.
De multe ori mi s-a întâmplat, de exemplu, să organizez ieșiri de grup și să mă simt responsabilă pentru starea de bine a fiecăruia. Îmi doream ca fiecare din ei să aibă o experiență extraordinară și dacă cineva nu o avea, atunci eu eram responsabilă.
Mă simțeam responsabilă pentru greutatea nereușitei acelei persoane. La fel e și în organizație: atunci când nu reușim ca organizație să ne atingem obiectivele simt că este și datorită mie. 🫤
Această diferență dintre modul în care acționez în firmă versus în coaching a fost eye opening 👀, pentru că am realizat că rezultatele bune din coaching apar tocmai pentru că eu nu am o miză acolo.
Asta presupune că mi-am asumat o serie de echilibrări⚖️ pe care trebuie să le fac pentru a-mi menține același focus pe proces și în organizație, fără să mai sar în conținut.
5. You become what you measure
Asta a fost o lecție importantă, pentru că putem vorbi despre o mulțime de lucruri, dar atâta timp cât nu le măsurăm, nu sunt relevante. Ele sunt doar povești. 📖
Organizațiile care vorbesc mult 🗣 și care nu măsoară sunt organizații în care este tolerată mediocritatea și în care oamenii nu sunt cu adevărat implicați și aliniați.
Măsurătorile aduc focus pe acele lucruri care sunt cu adevărat relevante, pe care le măsori zilnic, săptămânal, lunar, trimestrial, anual și care îți dau siguranța că ești pe calea cea bună.
Sau pot fi niște semnale de alarmă că trebuie să revii foarte repede și să iei niște acțiuni în așa fel încât să aduci o transformare. ‼️
Măsoară ceea ce faci, măsoară tot ce este relevant, pentru că de fapt, prin asta transmiți un mesaj în organizație legat de ce e important. 📣
6. The real problems are the ones you measure
O problemă există cu adevărat doar atunci când o măsori. Dacă nu, atunci din nou suntem în lumea poveștilor. De exemplu, dacă te plângi în mod constant de greutate, dar nu îți măsori greutatea și nu ai măcar o percepție de progres în ceea ce privește greutatea ta, atunci e doar wishful thinking. 💭
Dar dacă măsori în fiecare zi greutatea și ai grijă să ai un progres, acel lucru devine cu adevărat important și devine o problemă reală de care te ocupi.
La fel este și în organizație: unii se întâlnesc să spună povești, nu să lucreze cu adevărat la atingerea misiunii.
Dar dacă măsori, de exemplu, rata de turnover al personalului sau cât de inspiraționale sunt proiectele la care participă oamenii în organizație, începe ca acea cultură să devină o chestiune reală, nu o chestiune ce ține de povești.
Acestea au fost doar câteva dintre exemplele pe care le-am învățat în cele trei zile de workshop. Dar, așa cum spune Alain, asta este doar partea de învățare. Practica este ceea ce contează cu adevărat.
Așa că practică, practică, practică. 💪
Acum, lasă-mi într-un comentariu care dintre aceste lecții învățate de mine crezi că o poți aplica și tu în business-ul tău.
P.S: Poate cel mai important lucru pe care l-am învățat în aceste trei zile a fost să stau în afara organizației (nu hands on pe probleme, așa cum fac de multe ori).
Am putut să observ din afară modalitățile de lucru, tiparele, modul de gândire organizațional, cum lucrează oamenii, care sunt jocurile pe care le fac în relație cu ei și jocurile pe care le fac în relație cu mine, dar cel mai important, care sunt darurile 🎁 cele mai mari cu care pot să contribuie fiecare dintre ei pentru a crește cu toții împreună.